حساب امانی ویژه پیش فروش ساختمان چیست و به چه کاری میآید؟

پیش فروش توسط سازندگان یکی از بهترین روش های خرید مسکن است، چراکه مبلغ خرید مسکن به صورت جز پرداخت می شود و عملاً

توصیه های حقوقی

حساب امانی ویژه پیش فروش ساختمان چیست و به چه کاری میآید؟

 اسکانو

09/05/1396

ارسال دیدگاه

2 دقیقه، زمان تقریبی مطالعه این مطلب است

پیشفروش توسط سازندگان یکی از بهترین روشهای خرید مسکن است، چراکه مبلغ خرید مسکن بهصورت جز پرداخت میشود و عملاً خانههای پیش فروشی مبلغ پایینتری ازملکها دیگر دارند و دقیقاً این نوع از املاک همان هایی هستند که پس از ساخت قیمت بالاتری برای فروش خواهند داشت؛ اما سال هاست که ماجرای پیش فروش به دلیل تخلفات انجام شده برای بسیاری از مردم و قانونگ ذاران یک معضل شده است. از سری مشکلاتی که عموماً در پیش فروش ها ایجاد می شود، عدم انجام کامل تعهدات از سوی پیش فروشنده، عدم تکمیل پروژه در زمان مقرر، فروش یک واحد مسکونی به چند نفر، عدم انجام تعهدات مالی از جانب پیش خریدار هست. تاکنون تدابیر بسیاری اندیشه شد اما هیچ یک موفق از آب درنیامد! اما این بار بانک مسکن حساب امانی ویژه پیش فروش آپارتمان را معرفی کرده و پا بر عرصه پیش فروش ساختمان گذاشته است

حساب امانی ویژه پیشفروش ساختمان به چه کاری خواهد آمد؟

بانک به شکل یک امین میان پیش فروشنده و پیش خریدار ایفای نقش میکند، به این شکل که واسطه انتقال وجوه تعهد شده بین طرفین خواهد شد. برای این انتقال وجوه نیز شرطی گذاشتهشده که آنهم تائید پیشرفت پروژه از سوی بانک است. لازم است بدانید که بانک مسکن در برابر این خدمت خود کارمزد نیز دریافت خواهد کرد. در این کار پیش فروشنده باید با مدارک خود بهسوی بانک مسکن رفته و حساب امانی باز کند، زمانی که مدارک به تائید بانک برسد،
پیش فروشنده حق دارد تا در روزنامهها و جراید عمومی آگهی پیشفروش خود را منتشر کند. زمانی که واحد پیش فروشی به فروش برسد قرارداد رسمی بین خریدار و فروشنده در دفاتر اسناد رسمی منعقد میشود. پیش خریدار نیز باید در بانک مسکن حساب بازکرده و مبالغ واریزی خود را با توجه به پیشرفت پروژه و تائید بانک مسکن به حساب امانی پیش فروشنده بریزد، پیش فروشنده میتواند درصورتیکه مهندس ناظر تائید کرد از حساب خود پول برداشت کند.

کارمزد بانک در افتتاح حساب امانی چقدر است؟

کارمزد ثابت بانک برای هر قرارداد 311هزار تومان است و کارمزد متغیر نیز حدود نیم درصد مبلغ معامله است که از پیش فروشنده در طول معامله اخذ خواهد گردید.

قولنامه خرید خانه برای خریدار و فروشنده چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اسکانو 

08/13/1396

ارسال دیدگاه

3 دقیقه، زمان تقریبی مطالعه این مطلب است

در مطالب گذشته فرق مبایعهنامه و قولنامه را بهطور مفصل موردبررسی قراردادیم، امروز می خواهیم بررسی کنیم تا یک قولنامه باید چه ویژگی هایی برای خریدار و فروشنده داشته باشد؟ در یک قولنامه مفادی در نظر گرفته می شود که بر طبق آن فروشنده مجبور به تنظیم سند رسمی است و از طرفی به فروشنده نیز کمک می کند تا بتواند کل مبلغ پرداختنشده خود را از خریدار مطالبه کند.

1. اگر شما بهعنوان خریدار در انجام یک معامله قرار دارید، باید قبل از هر چیزی بررسی کنید که مشاور املاک انتخابی شما دارای مجوز از اتحادیه باشد. در قرارداد خود حق بنگاهدار به همراه اسنادی که در نزد مشاور املاک امانت گذاشتهاید را بهخوبی بنویسید.

2. پس از مرحله اول سند ملک را بهخوبی بررسی کنید تا در وثیقه نباشد. کد رهگیری میتواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که ملک قبلاً به شخص دیگری فروخته نشده است. تمامی مشخصات ملکی که قصد خرید آن رادارید با سند تطبیق بدهید و دقت کنید تا تمامی ملحقات و مشاعات ملک مانند آب و برق و پارکینگ و انباری و… در سند قیدشده باشد.

3. اگر با شخصی معامله میکنید که در نقش وکیل و یا نماینده مالک حضور دارد، باید در مورد حق امضا و نمایندگی قانونی وی مطمئن شوید.

4. برای تمامی املاکی که به صورت ارث به شخصی دیگر رسیده حتماً گواهی انحصار وراثت و تسویه حساب مالیات بر ارث را رؤیت کنید.

5. تمامی اشخاصی که ممنوعالمعامله هستند درنهایت نمیتوانند سند رسمی را به شما منتقل کنند، بنابراین مطمئن شوید که فروشنده ممنوعالمعامله نیست.

6. هیچگاه کل مبلغ معامله را پیش از آنکه سند به نامتان نخورده است پرداخت نکنید.

7. اگر ملکی که قولنامه می کنید دارای مستأجر است با فروشند آن برای زمان و نحوه تخلیه ملک به توافق برسید.

8. اگر ملکی را قولنامه میکنید که دارای چند مالک است، باید تمامی مالکین زیر قولنامه را امضا کنند. درصورتیکه یکی از افراد از دیگر مالکان وکالت داشته باشد نیازی به امضای بقیه نیست.

9. خریداران املاک باید به یاد داشته باشند که در قولنامه ذکر شود که اگر ملک فروخته شده بعدها مالک دیگری پیدا کند و شخصی دیگر ادعا کند که مالک آن ملک است، مسئولیت جبران خسارت به عهده کیست؟

10. علاوه بر آنکه امضای فروشنده و خریدار پای قولنامه میخورد، باید امضای دو نفر شاهد دیگر نیز وجود داشته باشد تا بتوان از مشکلات بعدی پیشگیری کرد. در قولنامه ها باید تاریخ و محل دقیق دفترخانه ای که می خواهید انتقال سند کنید ذکر شود.

11. اسقاط کافه خیارات در قولنامه باید در نظر گرفته شود. این کار به آن معنی است که شما  جلوی هرگونه بر هم زدن معامله از سوی فروشنده را گرفته اید.

12. قولنامه های دستی را کنار گذاشته و از قولنامه های چاپی استفاده کنید. یادتان باشد قولنامه ها باید در سه نسخه نوشته شده و یک نسخه دست خریدار، یک نسخه برای فروشنده و یک نسخه نزد بنگاهدار بماند.

حال اگر شما فروشنده هستید باید بدانید که:

1. اگر مبلغ ملک خود را قرار است بهصورت چک دریافت کنید، باید در معامله شرط برهم زدن معامله در صورت برگشت خوردن چک را بنویسید. در این شرایط شما در صورت برگشت چک می توانید معامله را نیز فسخ کنید؛ اما در غیر این صورت تنها می توانید تقاضای قیمت چک را بکنید.
2. در قولنامه ذکر کنید که: اگر در روز تنظیم سند خریدار در دفتر اسناد رسمی حضور نداشته باشد و یا پول موردنیاز معامله همراه او نباشد معامله به خودی خود منتفی خواهد شد.
3. شما همچنین میتوانید در قولنامه ذکر کنید که اگر خریدار به دفتر اسناد رسمی برای تنظیم سند نیاید و یا مبلغ معامله همراه او نباشد فروشنده میتواند بدون آنکه به دادگاه مراجعه کند ملک خود را به شخص دیگری بفروشد.

ضعف بسیار مهم دوربین های مداربسته

ضعف بسیار مهم دوربین های مداربسته ...

توپ زنی چیست ؟

سارقان آپاتمان ها در گزارشات نیروی انتظامی توضیح میدهند : با قراردادن یک دیلم بین در و چهارچوب و کمت...

دلایل غیر قابل شکسته شدن پایین درب (با دیلم) در صورت وجود حفاظ تکمیل

دلایل غیر قابل شکسته شدن پایین درب (با دیلم) در صورت وجود حفاظ تکمیل ابعاد بازویی ثابت : 30 در 30...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند.

دیدگاه برای موضوع حساب امانی ویژه پیش فروش ساختمان چیست و به چه کاری میآید؟ (0)