امن ترین و خطرناک ترین محله ها در هنگام زلزله تهران

 اسکانو

08/23/1396

ارسال دیدگاه

2 دقیقه، زمان تقریبی مطالعه این مطلب است

همانطور که میدانید شهر تهران بر روی سه گسل اصلی و چند گسل کوچک بنا شده. از این رو امکان وقوع زلزله در تهران بسیار بالا است. این ‎گسل ها در شمال، شرق و جنوب تهران قرار گرفته اند و کمتر محله ای در تهران را می توان نام برد که در فاصله ای امن از این سه گسل قرار داشته باشد.
گسل شمالی تهران از اراضی سوهانک شروع شده و به سمت غرب تا حوالی کرج امتداد میابد.این گسل محله هایی مثل نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه را در بر میگیرد. گسل ری جنوب تهران نیز که در صورت فعالیت پرتلفات ترین گسل کشور و شاید جهان باشد از جاده خاوران شروع و با گذر از دولت آباد و حرکت بر روی جاده کمربندی تهران در حد نصاب کوره های آجرپزی چهار دانگه پایان می یابد. اما گسل شرقی در بین گسل های تهران پتانسیل قوی ترین زمین لرزه را داراست. این گسل از شرق تهران با گذر از اراضی سرخه حصار، تهرانپارس و نارمک تا مجیدیه و سید خندان امتداد یافته. در کنار سه گسل اصلی تهران باید به تک گسل ملاصدرا نیز اشاره کرد که از خیابان شریعتی شروع شده و با گذر از میرداماد، ونک، ملاصدرا و سعادت آباد به شهرک غرب میرسد و این گسل نیز در صورت فعال شدن خسارات سنگینی به بار خواهد آورد.

امن ترین نقاط تهران در هنگام زمین لرزه

به عنوان محله های امن تر شهر تهران در هنگام وقوع زلزله می توان به محله نواب، محور خیابان انقلاب و آزادی، میدان راه آهن و مجموعه محله های واقع در ارگ قدیم تهران اشاره کرد که در فاصله نسبتاً معقولی از گسل ها قرار گرفته اند. به نظر میرسد که مکان یابی حاصل از تجربه چند صدساله مردم ساکن تهران که منجر به تشکیل محدوده ارگ قدیم شهر شده، بسیار قابلاعتمادتر از مکان یابی سال های کنونی در گسترش و احداث شهرک های حاشیه ای شهر تهران است.

محله های نا امن تهران در زمان وقوع زلزله

محله هایی مثل سوهانک، اقدسیه، نیاوران، زعفرانیه، ولنجک و سعادت آباد که نوار شمالی شهر تهران را تشکیل میدهند ناامن ترین نقاط این شهر در هنگام زمین لرزه محسوب می شوند که بیشترین ارتعاشات را متحمل خواهند شد و به دلیل سازه های سنگینی که در این مناطق روی خط گسل شمالی پایتخت ساخته شده احتمال فعال شدن این گسل روز به روز بیشتر می شود.

ضعف بسیار مهم دوربین های مداربسته

ضعف بسیار مهم دوربین های مداربسته ...

توپ زنی چیست ؟

سارقان آپاتمان ها در گزارشات نیروی انتظامی توضیح میدهند : با قراردادن یک دیلم بین در و چهارچوب و کمت...

دلایل غیر قابل شکسته شدن پایین درب (با دیلم) در صورت وجود حفاظ تکمیل

دلایل غیر قابل شکسته شدن پایین درب (با دیلم) در صورت وجود حفاظ تکمیل ابعاد بازویی ثابت : 30 در 30...

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند.

دیدگاه برای موضوع امن ترین و خطرناک ترین محله ها در هنگام زلزله تهران (0)